Prozdrowotne batony i przekąski napędzają rynek bakalii


Rynek bakalii paczkowanych wart jest ponad 900 mln zł. Co ciekawe to popyt na prozdrowotne batony z dodatkiem bakalii był i jest jednym z wiodących motorów napędzających inwestycje w sektorze w ostatnich latach.

Wraz z upowszechnianiem się trendów prozdrowotnych i zainteresowaniem konsumentów tego typu produktami w ich codziennej diecie, rośnie również rynek bakalii.

Suszone owoce, orzechy i ziarna nie są już postrzegane przez pryzmat sezonowości i kategorię wypieków. Stały się modną, codzienną przekąską, wpisującą się w potrzeby ukierunkowanego na zdrowie konsumenta.

Według badań firmy Mintel, prawie połowa respondentów w Polsce (47%), deklaruje, że w ciągu sześciu miesięcy do maja 2017 roku jadła orzechy prażone, natomiast niemal czterech na dziesięciu (36%) jadło orzechy nieprażone. Świadomi konsumenci coraz chętniej sięgają po zdrowsze przekąski, zarówno pomiędzy posiłkami, jak i zamiast niektórych posiłków, jako szybki zastrzyk energii w ciągu dnia. Wpisuje się to w rosnące zainteresowanie zdrowiem i dobrym samopoczuciem, a w efekcie lepszymi nawykami żywieniowymi. W trzecim kwartale 2017 roku, aż 42% Polaków (46% kobiet vs 37% mężczyzn) zgodziło się ze stwierdzeniem, że są gotowi, aby zmienić swój styl życia na zdrowszy.

- W rezultacie, skala i tempo innowacji w segmencie przekąsek na bazie orzechów, ziaren i suszonych owoców rośnie w skali globalnej, przede wszystkim w obszarze nowych smaków (np. różne polewy i przyprawy o profilach słodkich i niesłodkich), nowych dodatków (np. mieszanki z precelkami lub kawałkami sera, co prowadzi do przenikania się kategorii produktowych), a także poręcznych, jednoporcjowych opakowań – zapewnia Honorata Jarocka, senior food and drink analyst w firmie Mintel. 

Rynek bakalii otrzymał duży impuls do wzrostów wraz z globalnym rozpowszechnianiem się trendów prozdrowotnych, rozumianych jako chęć konsumentów by spożywać produkty niskoprzetworzone, z czystą etykietą, bez dodatku cukru.

- Kariera suszonych owoców i orzechów, którą obserwujemy na polskim rynku w ostatnich latach jest naprawdę spektakularna – od produktu sezonowego, dodawanego głównie do świątecznych wypieków, po pełnoprawną i całoroczną przekąskę i dodatek do nowoczesnych kulinariów. Bakalland wszedł także na rynek batonów zbożowo-bakaliowych, które również są beneficjentami prozdrowotnych tendencji. Zyskaliśmy na tym kroku bardzo. Zainwestowaliśmy kilkadziesiąt milionów złotych w nowe linie produkcyjne, magazyny oraz promocję marki - mówi Marek Moczulski, prezes zarządu Grupy Bakalland.

Jego zdaniem bakalie i batony zbożowe to autentyczny „must have” każdego świadomego konsumenta, który żyje aktywnie i zwraca uwagę na swoją dietę. - Tacy odbiorcy napędzają naszą firmę i są dla nas inspiracją do dalszego rozwoju. Nasze nowości, szczególnie w segmencie batonów zbożowych i przekąsek, pozwalają nam także na rozszerzenie grupy docelowej o młodszych konsumentów. Tym samym marka, która niegdyś kojarzyła się z tradycyjnymi wypiekami, staje się dynamiczna i pełna pozytywnej energii - dodaje Marek Moczulski.

Leszek Wąsowicz, prezes Helio zapewnia, że kierowana przez niego spółka od zawsze stawiała na zdrową dietę, dostrzegając jej potencjał w kontekście kluczowego asortymentu, tj. bakalii. - Wraz z modą na bycie fit, eksplodowała też moda na bakalie doskonale wpisujące się w zdrowy tryb życia. Nic dziwnego, wszak są prawdziwą bombą pozytywnych wartości odżywczych, a do tego kuszą smakiem. Niska zawartość sodu, bogate w błonnik, białko roślinne, potas, witaminy, liczne składniki mineralne, czy niski  indeks glikemiczny – to najczęściej wymieniane atuty przez dietetyków. Sprawdzają się zatem w dietach niskosodowych, redukcyjnych, polecane dla sportowców, diabetyków czy osób zmagających się z miażdżycą lub nadciśnieniem – mówi Leszek Wąsowicz, prezes Helio.

Piotr Bieliński, prezes zarządu Atlanty Poland również zauważa, że polscy konsumenci spożywają bakalie jako zdrowe przekąski, które są alternatywą dla bardziej ubogich w wartości odżywcze słodyczy. - Bacznie obserwujemy trendy rynkowe i koncentrujemy się na realizacji celów, które w pełni się z nimi pokrywają. W związku z tym nasza oferta poszerzyła się o tzw. bakalie funkcjonalne czyli mixy bakalii skierowane do ludzi aktywnych, którzy prowadzą zdrowy i higieniczny tryb życia – dodaje szef Atlanty Poland.

W 2017 roku firma rozpoczęła produkcję batonów, które stanowią źródło magnezu, białka oraz energii płynącej z guarany.